domingo, 6 de diciembre de 2009

Debatim!

Un debat és un diàleg entre dues o més persones que intenten exposar el seu punt de vista sobre un tema comú i convèncer l'altre de la veracitat o bondat de la pròpia opinió. Té un caràcter més formal que la simple conversa i a vegades pot comptar amb la presència d'un moderador que cedeix el torn de paraula i fixa les normes per a l'intercanvi de parers.

Els debats són freqüents en educació com a mètode per fer reflexionar els assistents. Igualment són propis de l'àmbit universitari, en forma de col·loquis o taules rodones sobre una qüestió rellevant i on el públic pot intervenir fent preguntes als que estan debatent. Els contertulis de programes periodístics o els candidats polítics també apareixen als mitjans de comunicació fent debats.

Ja fa dues setmanas que hem començat els debats a classe de COED i de moment els temes que hem debatut han estat els següents:

- Integrar o no els nens amb discapacitats a les aules.


- Escola obligatòria fins als 18 anys, sí o no.


- La religió a les escoles. (El meu tema)


- És o no convenient barrejar nens de diferents edats a les aules.

Bé doncs des del meu punt de vista tots els temes han estat molt encertats, i els debats no han perdut la meva atenció ni un instant.

El meu grup està format per:

A favor: Irene, Sandra.C, Lídia, Laia i jo (Sandra.P).
En contra: Juan Antonio, Nadia, Isaac i Unai.

I el nostre tema de debat que vam portar a terme aquesta pasada setmana, va ser La religió a les escoles:

És un fet evident a les escoles que la matriculació d’alumnes procedents de molts països, cultures i religions augmenta de manera contínua i imparable. Avui, a l'escola, el pluralisme religiós és un repte afegit a l'hora de fomentar i preservar valors com el diàleg, el respecte mutu, la tolerància i la igualtat entre una població escolar. Com podem ser tolerants si només ens coneixem a nosaltres i no sabem que pugui existir gent diferent.

Estudiem Mitologia per comprendre la història i la civilització dels grecs i dels romans,i què comprendrem de la història d'Europa i del món sencer després de Jesucrist, sense conèixer la Religió que va canviar la faç del món i produí una nova civilització?. Hem de saber qui som, d’on venim i molt important saber on volem anar.
Pel que fa a l'art, què seran per a nosaltres les obres mestres de l'Edat mitjana i dels
temps moderns si no coneixes el motiu que les han inspirades i les idees religioses que contenen? I qui diu l’art diu qualsevol altre representació artística.

La religió és part de la nostra història i de la nostra cultura. Com a futurs Mestres podem estar en contra del coneixement?, si és així treurem una part del coneixement als nostres alumnes. Això és el que volem?

Realment podem criticar la religió si no la coneixem?
Doncs això és el que volem que tinguin els nostres alumnes, un ventall ample de possibilitats per tenir capacitat de criticar de seleccionar els que els hi agrada i el que no.

Però com decidiran els nens si ja ho fem nosaltres per ells, ja els hem marcat el camí a no seguir sense coneix-se’l? Lo mateix que es fa o feia a l’escoles totalment transitives, el professor únic posseïdor de la veritat la traslladava als seus alumnes.

Mentre el món va obrint portes per accedir a la informació nosaltres les anem tancant.
La nostra cultura vulguem o no està plena de referències religioses, si censurem la religió estarem censurant la nostra cultura.

Nosaltres com a futurs mestres no podem ignorar que tindrem nens a l’aula que seran de diferents religions. Aprendre i conèixer les diferents religions és conèixer als demés, és ser més tolerants. Quantes guerres hi ha al món per temes religiosos?
I com molt bé ens va dir l’altre dia l’Eulàlia Bosch, “Els mestres no tenim dret a no alimentar la curiositat i les inquietuds dels nens”






No hay comentarios:

Publicar un comentario